
Pamiatky majú pre každý národ mimoriadny význam, preto ich každý kultúrny národ usilovne vyhľadáva, skúma, študuje a ochraňuje, chátrajúce udržiava pre nasledujúce generácie, opatrne, pozorne a pietne ich obnovuje a reštauruje. Presnejšie, malo by to tak byť, pretože rovnako ako v prírode – druhy, ktoré zaniknú a zmiznú, budú nenávratne stratené. Mnoho našich významných pamiatok zaniklo v dôsledku ničivého pôsobenia vojen, živelných pohrôm, ale aj pre ľahostajnosť, nezáujem, vandalizmus a plynúci čas. Napriek všetkému ešte stále máme pamiatky svedčiace o našej kultúrnosti, duchovnej i umeleckej rozvinutosti, o veľkosti ducha malého národa a zachovať ich je našou ľudskou a vlasteneckou povinnosťou. Zničením aj tej najnepatrnejšej pamiatky strácame ďalšiu stránku z knihy našich dejín.
Podobne ako v prírode, aj vo vývoji národného umenia a kultúry existuje nepretržitá kontinuita, nové sa môže zakoreniť len na základe podrobného štúdia charakteru, detailov a motívov pôvodnej národnej kultúry, čo nie je možné bez zachovania kontinuity. Je tragické, že obdivujeme svetové, nové, moderné a nechávame pustnúť to naše najvlastnejšie a nemáme dostatočný cit pre to naše špecifické, iné, pre to, čo robí našu kultúru našou, odlišnou od iných.
Už viac ako dve storočia môžeme v našom priestore hovoriť o vedomých snahách uchovať pamiatky našej národnej kultúry. Každé obdobie vo vývoji pamiatkovej starostlivosti zápasilo s konkrétnymi problémami a bolo determinované dobou, v ktorej sa táto starostlivosť realizovala. Isté problémy sa zdá, že sa opakujú, rovnako ako faktory determinujúce konkrétnu podobu pamiatkarskej politiky a praxe. Množstvo pamiatok zaniklo. A stále zanikajú, deje sa tak v dôsledku nedostatočnej znalosti, nesprávnej obnovy, reštaurovania, kontroly a dozoru, ale aj ľudskej hlúposti, velikášstva, nedostatku kultúrnosti a nevzdelanosti. Svedectvá o minulosti zanikajú denne pred našimi očami. Tie, ktoré prežili, strácajú v dôsledku pomýlenej obnovy svoj pôvodný charakter, a tým aj historickú hodnotu.
V každom civilizovanom štáte platí, že pamiatky minulosti je potrebné chrániť a napriek všetkým problémom ich zachovať pre budúcnosť. Pri obnove pamiatok je potrebné postupovať ohľaduplne a pozorne, treba sa riadiť zásadou, že pri reštaurovaní kultúrnych pamiatok nie je potrebné v záujme zjednotenia a harmonizácie slohu tieto pamiatky modernizovať a zničiť staré detaily, ale obnoviť ich so všetkými štýlovými detailmi, aj rozdielnymi, pretože to je dôležité z hľadiska dejín umenia. Preto je nevyhnutné, aby sa zachovanie kultúrnych pamiatok a predovšetkým ich reštaurovanie dialo pod dozorom štátu a odborníkov z viacerých oblastí, nevyhnutný je tento multidisciplinárny prístup, pretože v opačnom prípade sa napáchajú škody. Svedčia o tom mnohé prístupy v minulosti. Každá doba a každý sloh vytvorili hodnotné umelecké diela, hodné zachovania a udržania, zaslúžia si to pre svoju jedinečnosť, originalitu a krásu.
V posledných desaťročiach si na celom svete získava ochrana kultúrnych pamiatok stále viac priaznivcov. Na pamiatky sa začína v oveľa väčšej miere nazerať ako na dôležité dokumenty minulosti, na diela poznania, poučenia a objekty národnej hrdosti, čo znamená, že začínajú plniť viac ako kedysi svoju kultúrno-výchovnú funkciu, či už ide o hrady, historické jadrá miest alebo technické pamiatky, všetky po rekonštrukcii dodávajú krajine a mestám osobitné čaro. Je to vývoj podobný svetovému a je to príjemné konštatovanie, ale stále nám chýba v porovnaní so svetom stáročná tradícia ochrany pamiatok, ich neustálej konzervácie a systematickej údržby, čo je charakteristické pre vyspelé krajiny. Chýba nám šírka a hĺbka pochopenia ich úlohy zo strany verejnosti a orgánov, ktoré majú pamiatky chrániť a udržiavať. Stačí chodiť po Slovensku s otvorenými očami a zaregistrujeme značné množstvo zanedbaných pamiatok, ktoré pred nami stoja ako výkričníky žiadajúce pomoc, úpravu a uvedenie do života. Pamiatky volajúce o pomoc.
Slovensko ponúka množstvo obrazov prírodných scenérií kombinovaných so starou architektúrou. Pôsobia v prostredí nerušene a harmonicky, sú súčasťou nášho života. Vytvárajú náš prirodzený svet v celej filozofickej hĺbke tohto spojenia. Tento prirodzený svet sa však v súvislosti s rýchlym tempom súčasného životného štýlu pomaly vytráca a je nahrádzaný betónovými plochami a klimatizovanými priestormi v duchu modernizácie. Proklamovaná záchrana kultúrneho dedičstva je často iba prázdnym slovom, absentuje osveta v tomto smere, výchova k vlastenectvu vzbudzuje podozrenie, veda a kultúra živoria na okraji záujmu i štátneho rozpočtu. Aj keď sa zmenili spoločenské a politické podmienky, keď konečne nemôžeme z nepriazne obviňovať cudzí štát a Slovákom neprajných predstaviteľov jeho politiky, pretože máme vlastný štát a my sami zodpovedáme za osud našich kultúrnych pamiatok, nie je situácia taká, ako sa predpokladalo.
Urobilo sa veľa dobrého a cenného. Akokoľvek optimisticky sa však budeme pozerať na doteraz vykonanú prácu, stačí jedna cesta po Slovensku a zistíme, že je to stále málo. Pamiatky si žiadajú viac. Stále platí hlboká múdrosť myšlienky K.J. Erbena: „Zatiaľ je národ národom, kým šetrí svoje pamiatky.“ Snáď by bolo potrebné jej aktuálnosť zdôrazniť v súčasnosti, keď prezentujeme všade, kde sa len dá, že sme národom, ktorý konečne dosiahol svoju štátnosť a samostatnosť. A je len na nás, aby sme dokázali schopnosť postarať sa o pozostatky vlastnej národnej minulosti, o vlastnú kultúrnu úroveň a tým o národnú špecifickosť, čo je v kolose s názvom Európska únia oveľa dôležitejšie ako kedykoľvek predtým.
SYSTÉM DELENIA FONDU HMOTNÉHO KULTÚRNEHO DEDIČSTVA [1]
Množstvo hmotného kultúrneho dedičstva – pamiatok, ktoré sa zachovali na našom území, môžeme zaradiť do rôznych skupín triedenia, podľa niekoľkých hľadísk.
Z hľadiska hmotnej podstaty sa pamiatky delia na:
- hmotné
- nehmotné
Hmotné pamiatky sa členia na:
- hnuteľné pamiatky - veci, doklady, diela, ktoré sa dajú voľne premiestňovať. Patria sem sochárske, maliarske, umelecko-remeselné diela, archeologické nálezy, diela ľudovej kultúry...
- nehnuteľné pamiatky – diela, trvalo viazané na konkrétne miesto. Ide o stavby a súbory stavieb. Patria sem aj umelecké diela, ktoré sú pevne zabudované na stavbách, ale i voľné diela v teréne, ako sú napríklad morové stĺpy, božie muky a podobne. Zaraďujeme sem aj archeologické náleziská.
Všetky pamiatky tvoria bohatstvo kultúrneho dedičstva. Predmetom pamiatkovej ochrany sú v zmysle platnej legislatívy len tie nehnuteľné a hnuteľné kultúrne pamiatky, ktoré sú vyhlásené zákonom predpísaným spôsobom za pamiatky a sú evidované v Ústrednom zozname kultúrnych pamiatok.
Ústredný zoznam sa člení na:
- register hnuteľných kultúrnych pamiatok,
- register nehnuteľných kultúrnych pamiatok,
- register pamiatkových rezervácií,
- register pamiatkových zón.
Z hľadiska hodnotových kategórií pamiatky delíme na:
- pamiatky s priamym vyjadrením hodnoty – sú to pamiatky, ktorých hodnota je vnímaná vizuálne. Patria sem pamiatky umeleckého charakteru (architektúra, sochárstvo, maliarstvo, úžitkové umenie)
- pamiatky s nepriamym vyjadrením hodnoty – sú to pamiatky, ktorých hodnota je viazaná na pamäť. Patria sem všetky pamiatky viažuce sa na významné osobnosti alebo historické udalosti.
- pamiatky s prenesenou hodnotou – sú to pamiatky, ktoré tvoria s inými pamiatkami nerozlučnú súčasť. Samé osebe nemusia mať hodnotu priami (vyjadrenú ich umelecko-historickými prejavmi), ale sú dôležité pre kontext a pre vytvorenie a zachovanie prostredia pamiatok.
Z hľadiska spoločenského pamiatky členíme na:
- pamiatky osobné (fotografie, osobné predmety)
- pamiatky skupinové ( školské tablo, rodinný album)
- pamiatky celospoločenského významu
Pamiatky osobné aj skupinové môžu byť súčasne celospoločenské.
Všeobecný systém delenia fondu kultúrnych pamiatok vychádza z kritérií:
- kvalitatívnych
- druhových
- časových
Pamiatku vo všetkých kritériách môžeme sledovať ako solitér alebo ako súbor.
1. Kvalitatívne členenie kultúrnych pamiatok
Kvalitatívne členenie kultúrnych pamiatok vyplýva z ich objektívneho podrobného hodnotenia, spracovaného na základe poznania (prieskumov, výskumov) vedeckými metódami. Hodnotenie je založené na komplexnosti, to znamená, že nielen z hľadiska umelecko-historických kritérií, ale aj z hľadiska spoločenskej funkcie, dokumentačnej hodnoty, významu jedinečnosti, symbolu a tak ďalej.
Najvyššiu kategóriu pamiatok v zmysle medzinárodných dohovorov tvoria pamiatky zapísané v Zozname svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.
Ďalším stupňom ochrany pri urbanistických štruktúrach sú:
- pamiatková rezervácia,
- pamiatková zóna,
- ochranné pásmo.
Pri pamiatkových rezerváciách sú rozlišované mestské pamiatkové rezervácie a pamiatkové rezervácie ľudovej architektúry.
2. Druhové delenie pamiatok
Základné delenie pamiatok na hnuteľné a nehnuteľné je možné ďalej špecifikovať. Z hľadiska druhového na základe spoločenských charakteristických čŕt a znakov môžeme pamiatky rozdeliť do troch hlavných skupín:
- historické pamiatky,
- umelecko-historické pamiatky,
- pamiatky ľudovej kultúry.
Historické pamiatky sa vzťahujú na významné medzníky v živote národa a iných národností obývajúcich predmetné územie od najstarších čias až po súčasnosť, vo všetkých sférach spoločenskej aktivity, osobitne však v politickej a kultúrnej oblasti.
Patria sem:
- pamätné domy,
- pamätné miesta a objekty,
- pamätné cintoríny,
- pamätné izby,
- pamätné náhrobníky,
- pomníky,
- pamätníky,
- busty,
- pamätné tabule a nápisy.
Umelecko-historické pamiatky sú nositeľmi kultúrnych hodnôt. Za ich základné druhy sú považované pamiatky:
- architektúry,
- výtvarného umenia,
- úžitkového a dekoratívneho umenia.
Fond umelecko-historických pamiatok delíme na:
- architektonické pamiatky,[2]
- urbanistické pamiatky,[3]
- pamiatky výtvarného a úžitkového umenia,[4]
- pamiatky výroby, vedy a techniky,[5]
- pamiatky historickej zelene (parkovej aj záhradnej architektúry),[6]
- archeologické pamiatky.
3. Časové delenie pamiatok.
Pamiatky na Slovensku dlho neboli systematicky skúmané. Až zavedenie systematického pamiatkového (interdisciplinárneho) výskumu do praxe spôsobilo, že sa výrazne zvýšil počet identifikovaných pamiatok.
Z chronologického hľadiska je možné umelecko-historické pamiatky rozdeliť na:
- pamiatky praveku a ranodejinného obdobia (asi do roku 800 p. Kr.),
- predrománske pamiatky (9. – 11. storočie),
- románske pamiatky (11. – 13. storočie),
- gotické pamiatky (polovica 13. až začiatok 16. storočia),
- renesančné pamiatky (16. – 17. storočie),
- barokové pamiatky ( 17. – 18. storočie),
- klasicistické pamiatky (koniec 18. až polovica 19. storočia),
- pamiatky obdobia romantizmu (19. storočia),
- pamiatky obdobia secesie (koniec 19. až začiatok 20. storočia),
- novodobé pamiatky (20. storočie).
VÝSKUMY SLÚŽIACE NA POZNANIE HODNȎT A VÝVOJA OBJEKTU
Pamiatkový výskum je analytický rozbor architektonického, resp. stavebného diela „in situ“ s cieľom poznať jeho vývoj a pamiatkové hodnoty a optimalizovať podmienky jeho pamiatkovej obnovy. V súčasnosti sa záujem pamiatkovej ochrany rozširuje aj na objekty modernej architektúry 20. storočia a stavby technického charakteru. Pamiatkový výskum pri poznávaní a identifikácii pamiatkových hodnôt využíva metodologický aparát rôznych vedeckých disciplín, čo umožňuje komplexný a objektívny pohľad na pamiatku. Na výskume sa podieľa historik umenia – historik architektúry, historik – archivár, archeológ, reštaurátor, architekt, etnograf, stavebný inžinier a ďalšie špecializované profesie. Pamiatkový výskum prináša komplexné informácie o pamiatke, realizuje sa však najmä pre obnovu a často až pri obnove pamiatky. [7]
Ide o:
- historický výskum
- archeologický výskum
- historicko-architektonický výskum
- umelecko-historický výskum
- reštaurátorský výskum
Historický výskum
- zhromažďuje a hodnotí písomné pramene od historických listín až po najrozličnejšie zmienky o objekte v literatúre, ale aj nevydaných rukopisoch. Vysokú profesionalitu historikov si pri interpretácii zmienok vyžaduje rozoznanie zámerných dobových falzifikátov a pri jazykových prekladoch, použitie presnej terminológie z hľadiska dnešného jazyka a spoznanie prípadnej tendenčnosti textu, poplatného či muž investorovi, alebo iným kruhom. [8]
Archeologický výskum
- sa orientuje na situáciu pod dnešnou niveletou terénu, zisťuje dispozíciu, konštrukciu aj výtvarný prejav zaniknutých objektov v sprievode s ich bývalým inventárom a objavené objekty po teoretickej (hypotetickej, analogickej, exaktnej) rekonštrukcii zaraďuje do historických typologických skupín a vyhodnocuje. [9]
Historicko-architektonický výskum
- je zameraný podobne ako archeologický na skúmanie častí stavebného diela nad dnešným terénom, za účelom poznania vývojových etáp architektúry. Predmetom jeho skúmania je zistenie pôvodnej dispozičnej skladby, objemovo-priestorovej skladby (pri torzách). V prípade, že sa nejedná o výtvarne náročnú povrchovú úpravu murív pamiatky, môže byť predmetom výskumu skúmanie povrchovej úpravy a ich vzájomná nadväznosť. [10]
Umelecko-historický výskum
- bol na začiatku zameraný na všetky výtvarné časti architektúry. Keď sa postupne náročné architektonické detaily (portály, okná) stali súčasťou historického architektonického výskumu, venuje sa predovšetkým zvyškom výtvarných diel v podobe plastík, reliéfov a malieb, pri obnove ktorých úzko spolupracuje. [11]
Reštaurátorský výskum
- sa uplatňuje v oblasti skúmania platík, závesných obrazov, kovu, mobiliáru...V oblasti architektúry je zameraný na skúmanie nástenných malieb, či náročne výtvarne vyhotovených omietok (exteriérových aj interiérových), prípadne iných plastických prvkov na objekte. [12]
text: Viliam Mazanec
[1] GREGOROVÁ, Jana a i.: Prezentácia architektonického dedičstva. Bratislava: STU, 2003. s. 12 - 15.
[2] Architektonické pamiatky – sú dokladmi tvorivej činnosti človeka, zameranej na organizáciu a tvorbu životného prostredia hmotnými, technickými a umeleckými prostriedkami. Priestorové (interiérové a exteriérové) vnímanie odlišujú architektonický výtvor od iných umeleckých diel. GREGOROVÁ, Jana a i.: Prezentácia architektonického dedičstva. Bratislava: STU, 2003. s. 14.
[3] Urbanistické pamiatky sú charakteristickým dokladom budovania osídlenia, sídiel, mestských a vidieckych celkov a ich ustavičného procesu premien. GREGOROVÁ, Jana a i.: Prezentácia architektonického dedičstva. s. 14.
[4] Pamiatky výtvarného a úžitkového umenia – sú dokladmi tvorivej činnosti človeka zameranej na zobrazovanie sveta, umelecké a estetické stvárnenie životného prostredia. Patria tu samostatné plastiky, súsošia, stĺpy, ako aj zabudované výtvarné diela, nástenné maľby, architektonické články a detaily... GREGOROVÁ, Jana a i.: Prezentácia architektonického dedičstva. s. 14.
[5] Pamiatky výroby, vedy a techniky – ide o nehnuteľné pamiatky ako sú rôzne výrobné a prevádzkové objekty (pece, bane, klopačky...) inžinierske stavebné diela (kanály, cesty, mosty, vodovody – akvadukty, staré železnice..) energetické diela (vodné mlyny, veterné mlyny a ďalšie stavby. GREGOROVÁ, Jana a i.: Prezentácia architektonického dedičstva. s. 14.
[6] Pamiatky historickej zelene (parky a záhrady) sú priestorové diela tvorivej činnosti človeka používajúcej prvky živej a neživej prírody a hmotné, technické a umelecké prostriedky. Prvky živej prírody ich dávajú do úzkej spojitosti s problematikou ochrany prírody. GREGOROVÁ, Jana a i.: Prezentácia architektonického dedičstva. Bratislava: STU, 2003. s. 14.
[7] GREGOR, Pavol a i.: Obnova pamiatok. Bratislava: Perfekt, 2008. s. 84.
[8 - 9] GREGOROVÁ, Jana a i.: Prezentácia architektonického dedičstva. s. 17.
[10] GREGOROVÁ, Jana a i.: Prezentácia architektonického dedičstva. s. 18.
[11 - 12] GREGOROVÁ, Jana a i.: Prezentácia architektonického dedičstva. s. 19.
